Lebrun maakt scherpe keuzes

Nieuwe machines Dormac helpen Lebrun bij het maken van scherpe keuzes

Lebrun, een toeleverancier van draai- en freeswerk met vestigingen in Broek en Waterland en Huisen, heeft het verschrikkelijk druk. Zo druk zelfs dat eigenaar Edwin Lebrun en QA manager Geerald Plaggenborg zich gedwongen zien scherpe keuzes te maken. De volumes moeten naar beneden, de meerwaarde van de producten moet omhoog. De recente investering in een 5-assig simultaan bewerkingscentrum en een langdraaimachine van DN Solutions, allebei geleverd door Dormac, passen uitstekend in deze toekomstvisie.

Edwin Lebrun heeft het metaalbewerkingsbedrijf in 1993 overgenomen van zijn vader Hannes, die er al in 1956 mee is begonnen. De opvolging van het familiebedrijf lijkt ook gewaarborgd, want Edwin's zoon Julian is reeds als ZZP'er in dienst. "Hij heeft het wel in zijn vingers", zo heeft Edwin (61) al geconstateerd.

Begonnen als draaierij

Lebrun is begonnen als een draaierij in Amsterdam-Noord. Begin jaren zeventig verhuisde het gezin naar Broek in Waterland en een paar jaar later volgde de draaierij. Dat was toen nog een bedrijf waar zo'n 15 kleine draaibanken keurig naast elkaar stonden, hetgeen prima paste in het nieuwe onderkomen. Geleidelijk aan is daar echter verandering in gekomen, sinds in 1983 de eerste CNC-machine kwam. 'Dat is de eerste én de laatste die ik koop', zei vader Hannes toen. Hij had het mis. De twee nieuwe machines van DN Solutions zijn al de CNC-machines nummer 25 en 26 die Lebrun heeft gekocht.
De huidige machines zijn een stuk groter dan de draaibanken van vroeger. Ze passen dan ook met in de productieruimte. "Je moet bij ons even door de entourage heen prikken", zegt Geerald Plaggenborg. "Dit gebouw is eigenlijk niet geschikt voor wat we doen. We zijn uit ons jasje gegroeid. We hebben een mooi machinepark waarin we constant investeren".

Sterke punten

Lebrun is groot geworden met flexibiliteit, kwaliteit en trouw aan de klant. Klantentrouw is een groot goed maar heeft ook een keerzijde. Je kunt eigenlijk geen 'nee' zeggen als een vaste klant met een order komt, die je eigenlijk niet aankunt. Lebrun wordt momenteel overspoeld met orders. Dat in combinatie met het personeelstekort leidt er toe dat bij aanzienlijk percentage van de producten niet aan de levertijden kan worden voldaan. "De hoeveelheid werk die we hebben past niet bij onze capaciteit", constateren Lebrun en Plaggenborg. Ze zijn dan ook bezig met het maken van een schifting. 

www.lebrun.nl

> Lees het gehele artikel (PDF Download)