"Ons doel is om tot de top 3 van machinebouwers te behoren"
Medio september presenteerde DN Solutions zich voor het eerst met de nieuwe naam op een Europese vakbeurs. Om meer te weten te komen over de naamswijziging en achterliggende beweegredenen, ging de redactie van VerspaningsNieuws in gesprek met niemand minder dan W.J. Kim, de President en CEO van DN Solutions.
Om meteen met de deur in huis te vallen. Waarom is de naam Doosan gewijzigd in DN Solutions?
"Om het bedrijf succesvol richting een 100 jarig bestaan te brengen moeten we vooruit kijken en anticiperen op toekomstige behoeften. Dat betekent dat we nieuwe wegen in moeten slaan, nieuwe uitdagingen aan moeten gaan en moeten investeren in nieuwe ontwikkelingen. Ons doel is om wereldwijd tot de top 3 van de machinebouwers te behoren. Een ambitieus doel waar grote stappen voor nodig zijn."
"De naamswijziging is een logisch gevolg van onze toekomstvisie. De geschiedenis Doosan (en daarvoor Daewoo) gaat inmiddels 45 jaar terug. De controlerende aandeelhouder van DN Solutions is DN Automotive (voorheen DTR Automotive). Dit bedrijf is in 1971 opgericht en is fabrikant van banden, accu's en VMS (Vibration Management Systems). Het bedrijf levert aan ongeveer 30 wereldwijd toonaangevende OEM's, waaronder GM en BMW. De D in DN verwijst naar het 45-jarige vertrouwen dat is opgebouwd door Daewoo en Doosan en DTR Automotive. De N staat voor Now & New, de motivatie van de DN Group om continu te vernieuwen en te innoveren. De vraag die we hierbij stellen is: Hoe kunnen we het bedrijf beter maken en hoe kunnen we onze klanten helpen bij uitdagende thema's, zoals duurzaamheid, een tekort aan personeel en een toenemende werkstukcomplexiteit. Solutions staat voor het feit dat we meer doen dan alleen machinebouw. De klant staat altijd centraal en die heeft steeds meer eisen, zoals een ergonomische werkplek, software-oplossingen, service, automatiseringsoplossingen en in toenemende mate ook kennis. Dit hele pakket aan expertise kunnen we met DN Solutions aanbieden."
Doosan is een bekende naam in de maakindustrie. Is het niet zorgwekkend dat deze naam en de bijbehorende naamsbekendheid verloren gaat?
"Dat was misschien wel een van mijn grootste zorgen. Doosan was inderdaad een bekende naam in de markt. Het stond voor kwalitatieve machines en een goede service. We hebben daarom voor de naamswijziging al kleine aanpassingen doorgevoerd om mensen onbewust kennis te laten maken met DN Solutions. Het 'Puma'-logo bijvoorbeeld, is al voor de naamswijziging veranderd. Overigens een leuk weetje: Het logo is ontworpen door één van onze werknemers. Naast het logo blijft ook onze slogan 'Machine Greatness' en onze service hetzelfde. Los van de naam verandert er dus niets voor onze klanten.
Om de naam DN Solutions onder de aandacht te brengen hebben we sinds de introductie eind mei op de SIMTOS uitgebreid aan branding gedaan. Naast de presentatie op internationale beurzen zoals IMTS en de AMB spelen ook onze 155 dealers wereldwijd een belangrijke rol in het creëren van naamsbekendheid. En dat is ontzettend goed gelukt. Mijn zorgen waren gelukkig onterecht en vanaf nu hebben we het dus alleen nog over DN Solutions."
Het doel is dus top 3. Hoe gaat DN Solutions dat bereiken?
"Om de top 3 te bereiken moet DN Solutions de omzet verdubbelen. Dit kunnen we realiseren door nieuwe markten te veroveren. Dan hebben we het vooral over hoog technische bedrijven die actief zijn in de automotive-, semiconductor-, luchtvaart- en medische industrie. Dat betekent dat we ons machineportfolio moeten uitbreiden met nauwkeurige high-end machines, optimalisatie- en automatiseringsoplossingen. Dankzij de DN Group heeft DN Solutions nu een grotere investeringscapaciteit, waardoor de ontwikkeling van innovatieve productieoplossingen kan worden versneld. We weten al precies hoeveel we moeten investeren om ons doel te bereiken. De komende jaren zullen we bijvoorbeeld meer dan 100 mensen extra in dienst nemen voor onze R&D-afdelingen. Daarnaast zullen we volgend jaar een tweede R&D-center voor software ontwikkeling openen in Seoul, gevolgd door de opening van diverse technical centers in zowel Chicago als in de buurt van Stuttgart. Hier kunnen we dichtbij de markt kennis opdoen om machines naar een nieuw niveau te brengen."
DN Solutions gaat dus investeren in ontwikkelingen van high-end machines. Waar moet je dan aan denken?
"Dan moet je vooral denken aan vijfassige bewerkingscentra, multitasking machines en automatiseringsoplossingen, waarbij de focus ligt op de verdere ontwikkeling van machines die geschikt zijn voor de hoognauwkeurige, geautomatiseerde en flexibele productie van veeleisende componenten. In Europa neemt de vraag naar dit soort machines toe. Vooral in West Europa waar veel maakbedrijven afhankelijk zijn van de luchtvaart, semiconductor en auto-industrie is de vraag naar hightech oplossingen groot. Overigens hoeven we niet volledig het wiel opnieuw uit te vinden. We zijn jaren geleden al begonnen met het vernieuwen van ons innovatieve machineportfolio. Dit laten de negen machines die we hier op de AMB presenteren ook duidelijk zien. De volgende stap is om deze vijfassers, multitaskingmachines, automatiserings- en softwareoplossingen klaar te stomen voor de high-end markt. Met het pad dat we met DN Solutions zijn ingeslagen voorzie ik op dat gebied een mooie toekomst."